-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:577 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

براي ايجاد انگيزه در مديريّت و فرماندهي در جامعه اسلامي چه بايد كرد؟

بايد از فرهنگ غني و پرماية اسلام كمك گرفت، و از طرق مختلف، آن را بارور و پر ثمر ساخت؛ به عنوان نمونه، طرق زير پيشنهاد ميشود



1ـ بهرهگيري هر چه بيشتر از آيات مناسب قرآن مجيد با تحليل و تفسير روشن براي ارتقاي سطح فرهنگ و اخلاق.



2ـ بهره گيري از متون اصلي سخنان پيشوايان بزرگ اسلام، مخصوصاً سخنان پيامبر (ص) و خطبههاي نهجالبلاغه ودعاهاي صحيفة سجّاديه كه براي هر يك از رشتههاي مديريّت و فرماندهي، فرازهاي زندهاي در آنها ميتوان يافت واز آنها الهام گرفت.



3ـ تجزيه و تحليل حكومت پيامبر (ص) و حوادث تاريخي غزوات او و حكومت و جنگهاي علي(ع) و يارانش، و ريشه يابي حادثة خونين كربلا و ريزه كاريهايش كه صحنههاي مشابه آنها دائماً در زندگي ما به چشم ميخورد، و بطور كلّي، بهرهگيري از سنّت رسول خدا(ص) و سيرة ائمّه طاهرين(ع) و بزرگان تاريخ اسلام و حوادث مهمّ زندگي آنان.



4ـ استفاده از دعاها و مناجات پر محتواي ائمّه هدي (ع) كه فوق العاده پرمايه و غني و الهامبخش است و جمله به جملة آن، حركت آفرين ميباشد؛ دعاهائي همچون كميل؛ ندبه؛ صباح؛ و صحيفة سجّاديه و دعاهاي عرفة امام حسين(ع) و ابوحمزه و مانند آن كه روح و جان افراد را چنان نور و صفائي ميبخشد كه آمادگي براي هرگونه فداكاري به آنها ميدهد؛ البتّه بايد به دقّت مراقب بود كه به صورت افراطي و خسته كننده و ملال آور نباشد.



5ـ آموزشهاي مكتبي و اسلامي در مقطعهاي مختلف، براي تحكيم پايههاي ايمان و اعتقاد به «الله» و معاد و زندگي پس از مرگ.



6ـ نشر انتشارات جالب و پرمايه و غير تكراري ـ عمومي يا مخصوص همان تشكيلات ـ براي تداوم بخشيدن به جوشش انگيزهها؛ و تأسيس كتابخانه، هر چند كوچك امّا پرمايه، در محدودة مديريّت براي سرعت بخشيدن به آگاهييهاي فزاينده.



7ـ تجليل و بزرگداشت خدمتگذاران گذشته و حال و تجليل از شهدا و خانوادههاي آنها و قدرداني از زحمات افراد زحمتكش، و دريدن «حجاب معاصرت» در اين رابطه، و امور ابتكاري ديگري كه در ايجاد و تقويت انگيزهها مؤثر است.








مدريريت و فرماندهي در اسلام


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.